Mindre positivt är att försäljningen minskade med 7 procent, till 390 miljoner kronor, och att den trenden ser ut att fortsätta ett kvartal till. Framför allt är det inom telekom som efterfrågan är lägre, men även industrikunder har senarelagt beställningar. I halvårsrapporten bedömdes tillväxten under hösten bli stabil, kring 9 procent, en målsättning som företaget nu överger. Vilket ligger i linje med att årets nio första månader gav en marginell ökning, upp tre procent jämfört med året innan.
Kassaflödet är också ett orosmoln. Under tredje kvartalet, normalt det tuffaste ur kassaflödessynpunkt, blev det minus 39 miljoner kronor, vilket är 14 miljoner värre än i fjol. Niomånaderssiffran är dock positiv, med ett kassainflöde på 34 miljoner kronor.
I rapporten konstaterar bolaget att kontraktstillverkarbranschen av tradition haft svårt att parera konjunkturnedgångar. Notes motdrag är vad bolaget kallar Nearsourcing, en modell med konstruktionsstöd och viss produktion nära kunden men massproduktion i Östeuropa och Asien. I syfte att förebygga effekterna av en konjunkturnedgång poängterar företaget att det satsar på kostnadsbesparingar på inköpssidan och effektivisering genom "lean management". Samtidigt investerar bolaget i kompetensuppbyggnad i låglöneländerna.