Närmare samarbete med operatörerna, större satsningar på distributörer och mer marknadsföring. Och fler vikbara telefoner, samt nya modeller för trådlöst bredband. Det är receptet för Sony Ericsson i USA såsom Dick Komiyama förklarar det en intervju med tidningen Wall Street Journal.
Komiyama tillträdde som vd för Sony Ericsson i november och presenterade igår sitt första bokslut, som bland annat visade att företaget sålde över 100 miljoner mobiler vilket gav en ökad marknadsandel från 7 till 9 procent. Trots ökad omsättning stod vinsten och stampade då priset per telefon gått ner på grund av satsningarna på billigare modeller, se artikel (länk).
Försäljningen i Japan och Kina gick ner, och den politiska oron i Pakistan skapade också problem för företaget. Bättre gick det i såväl Väst- som Östeuropa, samt i Sydamerika.
Sony Ericsson tror att marknaden för mobiltelefoner kommer att växa med 10 procent i år, vilket är ungefär i linje med fjolåret.