JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
USA, världens största marknad för mobiltelefoner, hör till Sony Ericssons svagheter. Det vill nye chefen Dick Komiyama ändra på. Nya modeller och mer marknadsföring står på agendan.

Närmare samarbete med operatörerna, större satsningar på distributörer och mer marknadsföring. Och fler vikbara telefoner, samt nya modeller för trådlöst bredband. Det är receptet för Sony Ericsson i USA såsom Dick Komiyama förklarar det en intervju med tidningen Wall Street Journal.

Komiyama tillträdde som vd för Sony Ericsson i november och presenterade igår sitt första bokslut, som bland annat visade att företaget sålde över 100 miljoner mobiler vilket gav en ökad marknadsandel från 7 till 9 procent. Trots ökad omsättning stod vinsten och stampade då priset per telefon gått ner på grund av satsningarna på billigare modeller, se artikel (länk).

Försäljningen i Japan och Kina gick ner, och den politiska oron i Pakistan skapade också problem för företaget. Bättre gick det i såväl Väst- som Östeuropa, samt i Sydamerika.

Sony Ericsson tror att marknaden för mobiltelefoner kommer att växa med 10 procent i år, vilket är ungefär i linje med fjolåret.

 

 

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)