Den tyska detaljhandelskedjan Metro Group, där bland annat elektronikkedjan Media Markt ingår, har tillsammans med IBM genomfört det hittills största RFID-projektet i Europa. RFID används nu av Metro Group för att spåra leveranser till lager och distributionscenter samt hela vägen ut till drygt 200 butiker.
På prestigevaruhuset Galeria Kaufhof i Essen har man gått ett steg längre och låter RFID-tekniken även beröra kunderna direkt. I provrummen kan kunderna få information om pris, vad tygerna innehåller och skötselråd. Därtill kan personalen direkt ge besked om en viss vara finns i lager i en annan storlek eller färg.
I Galeria Kaufhof används RFID-plattformen EPC Global Architecture Framework, som enligt IBM sätter kommunikationsstandarder mellan hård- och mjukvara och därtill definierar ett antal gränssnitt. Enligt företaget är detta projekt ett av de första i världen att använda denna plattform.
Projektet drogs igång 2003 i en experimentbutik. Året därpå utökades det till 20 varuhus och i fjol beslöt man att expandera projektet till drygt 200 butiker i kedjan.