Bland nykomlingarna märks Windowsmobilen Xperia X1 som visades upp på mässan Mobile World i februari för lansering under hösten. Därtill har företaget breddat sortimentet i det dyra segmentet, med musik-, kamera- och HSDPA-mobiler.
Den totala försäljningen på 2,7 miljarder euro gjorde att Sony Ericssons marknadsandelar backade från 9 till 8 procent.
Vid vinstvarningen i mars (länk) poängterade vd Dick Komiyama att målet att nå tredjeplatsen på världsmarknaden stod fast. Ingen sådan formulering eller målsättning nämns i kvartalsrapporten.
Prispress, framför allt i det dyrare segmentet där Sony Ericsson av tradition är starkt, anges som förklaring till nedgången, jämte ökade FoU-kostnader och sämre produktmix.
Den som vill hitta positiva signaler i rapporten får leta ordentligt. Dock ökade antalet sålda mobiler med två procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, och vinsten före skatt - 193 miljoner euro - var i överkant av det spann som angavs vid vinstvarningen, 150-200 euro.
För innevarande år räknar bolaget med att den totala mobilmarknaden ökar med 10 procent från fjolårets 1,1 miljarder sålda enheter, och att större delen av tillväxten förväntas i utvecklingsländerna.