JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sony Ericssons nedgång bekräftad
Innehållet i den vinstvarning som mobiltillverkaren Sony Ericsson utfärdade i mars bekräftades i rapporten från första kvartalet. Antalet sålda mobiler stannade på 22,3 miljoner, till ett snitt pris på 121 euro. Rörelsevinsten blev 181 miljoner euro, hälften av motsvarande kvartal i fjol.
Huruvida Sony Ericssons inbromsning bara är ett hack i tillväxtkurvan eller något mer långsiktigt allvarligt återstår att se. Företaget hävdar att de investeringar man gör ska leda till ökad tillväxt framöver, och att de mobiler som lanserats under första kvartalet blivit väl mottagna av industrin.

Bland nykomlingarna märks Windowsmobilen Xperia X1 som visades upp på mässan Mobile World i februari för lansering under hösten. Därtill har företaget breddat sortimentet i det dyra segmentet, med musik-, kamera- och HSDPA-mobiler.

Den totala försäljningen på 2,7 miljarder euro gjorde att Sony Ericssons marknadsandelar backade från 9 till 8 procent.

Vid vinstvarningen i mars (länk) poängterade vd Dick Komiyama att målet att nå tredjeplatsen på världsmarknaden stod fast. Ingen sådan formulering eller målsättning nämns i kvartalsrapporten.

Prispress, framför allt i det dyrare segmentet där Sony Ericsson av tradition är starkt, anges som förklaring till nedgången, jämte ökade FoU-kostnader och sämre produktmix.

Den som vill hitta positiva signaler i rapporten får leta ordentligt. Dock ökade antalet sålda mobiler med två procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, och vinsten före skatt - 193 miljoner euro - var i överkant av det spann som angavs vid vinstvarningen, 150-200 euro.

För innevarande år räknar bolaget med att den totala mobilmarknaden ökar med 10 procent från fjolårets 1,1 miljarder sålda enheter, och att större delen av tillväxten förväntas i utvecklingsländerna.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)