Butikskedjan Target, med studenter som viktig målgrupp, ska börja sälja den specialutvecklade Anotopennan, inom en eller två veckor. Tidigare har den endast sålts via webben.
Originalpennan som lundabolaget Anoto utvecklat kan, med hjälp av ett särskllt papper, läsa och lagra vad som skrivs och dessutom skicka det som epost över Internet. Företagets amerikanska partner Livescribe, grundat av Anotos förre USA-vd Jim Marggraff, har vidareutvecklat pennan med funktioner för inspelning, uppspelning och översättning. Genom att peka på ett antecknat ord kan pennan spela upp vad som sades när ordet skrevs. Det finns även en översättningsfunktion så att det räcker med att peka på ett ord så översätts det till valt språk.
I Livescribes version har varumärket Anoto tagits bort - den säljs i USA under namnet Pulse Smartpen. Anoto tjänar pengar på licenserna, men enligt Rapidus får man bara en tiondel så mycket pengar för en Pulse Smartpen som för de egna pennorna. Det kan uppvägas av volymerna - enligt nyhetsbrevet förväntar sig Livescribe tiotusentals sålda pennor.
Livescribevarianten har funnits till försäljning i USA sedan i april, då enbart på Livescribes egen sajt. Men Jim Marggraff säger till Rapidus att försäljningen där "överträffat alla förväntningar", och att man därför satsar på en nationell lansering med Target som partner. Target är en av USAs större butikskedjor med 1500 butiker i 47 delstater, många av dem placerade strategiskt nära stora universitet. Pennan, liksom Anotos specialpapper, ska även säljas i Targets webbutik.
Butikspriset på pennan är satt till 149 dollar med 1 Gbyte minne och 199 dollar med 2 Gbyte.