JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. 4,2 miljoner till svensk musikfångare

Popcatcher, det svenska företag som utvecklat teknik för att lagra musik spelad på radio som MP3-filer och samtidigt eliminera reklamen, har genomfört en nyemission på 4,2 miljoner kronor.
Med pengarna ska Popcatcher vidareutveckla programvaran till företagets produkt, kallad The Ripper. Tekniken går ut på att automatiskt känna av när en radio tar emot musik och då lagra denna i MP3-format med 192 bitars upplösning. Filerna kan sedan föras över till andra MP3-spelare eller datorer via USB-anslutning.

Ledningen för Popcatcher poängterar att denna form av rippning är helt laglig, och säger sig vara mycket nöjd med att ha lyckats genomföra emissionen under rådande finans- och investeringsklimat, som man betecknar som iskallt.

- Jag kan bara tolka det som ett bevis för att vi har något väldigt spännande att erbjuda, säger vd Jakob Berg i ett pressmeddelande.

The Ripper, där hårdvaran är baserad på Analog Devices DSP Blackfin, finns i en första version i butiker i Sverige, Tyskland och Schweiz. Vidareutvecklingen syftar till att göra programvaran lättare att integrera i andra produkter, vilket behövs när företaget nu vill sälja tekniken på licens till de stora aktörerna inom konsumentelektronik. Då kommer också rimligen priset att pressas - dagens The Ripper kostar strax under tusenlappen.

En del av pengarna från emissionen ska också gå till marknadsföring.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)