I fjol sålde Huawei enligt egen uppgift för drygt 12 miljarder kronor i Europa, en ökning från knappt 5 miljarder året dessförinnan. I en intervju med tidningen Financial Times säger nu företaget europeiske marknadschef Zhou Ming Cheng att siktet är inställt på en än större ökning.
- Jag är övertygad om att vi under några år framöver kommer att växa mycket snabbt här. Vi investerar allt mer, och vi tror att det ska leda till en starkare position här, säger han till tidningen.
Bland kunder som handlade av Huawei i fjol märks Vodafone i Grekland, Rumänien och Spanien, France Telecom i Belgien och Frankrike samt Telefónica i Tyskland.
Zhou tillbakavisar att kontrakten vunnits genom överdrivet aggressiv prissättning. I stället menar han att de nyligen genomförda fusionerna Alcatel-Lucent och Nokia Siemens Networks gett utrymme för Huawei då operatörerna gärna vill ha fler alternativa leverantörer av utrustning.
Huawei är inte börsnoterat, så dess bokslut är ingen allmän handling. Enligt Financial Times omsatte bolaget i fjol 79 miljarder kronor och gjorde en vinst på 4,2 miljarder.
Jämförelsevis kan nämnas att Ericsson i fjol omsatte 188 miljarder kronor och gjorde en vinst på 22,1 miljarder. I Europa uppgick försäljningen till 52,7 miljarder kronor.
I Sverige driver Huawei ett utvecklingsbolag, som i våras hade omkring 100 anställda och ambitionen att fördubbla den siffran innan årsskiftet. Elektroniktidningen intervjuade företagets FoU-chef Urban Fagerstedt i mars (länk).