JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Analytiker spår två tuffa år för Sony Ericsson

För smal produktportfölj, för få kringtjänster och för dålig närvaro i snabbt växande marknader, framför allt i Indien. Där ligger Sony Ericssons problem, och de kommer inte att hinna rättas till förrän tidigast 2010. Det menar ett antal analytiker som nyhetsbyrån Dow Jones pratat med.

För något år sedan såg det mesta ljust ut för mobiltillverkaren Sony Ericsson. Försäljningen ökade, nya modeller kom fram i snabb takt, företaget rekryterade mängder med ingenjörer och marknadsandelarna steg så att platsen som nummer tre bland världens mobilbolag såg ut att vara inom räckhåll.

De första problemtecknen kom i vintras. Först minimerades rekryteringen, för att därefter stoppas så gott som helt och hållet. Och så kom den senaste kvartalsrapporten, som visade att man visserligen sålt 24 miljoner telefoner, men vinsten gick ned till 6 miljoner euro från 220 miljoner euro året innan. Därpå annonserades ett sparpaket där 2000 jobb ska bort och kostnaderna minskas med 300 miljoner årligen.

Som konsekvens tror analytikerna nu att företaget kommer att få se sin marknadsandel sjunka till omkring 7,4 procent, och att det är femteplatsen snarare än tredjeplatsen som bolaget får slåss om.

Vad beror då problemen på? Sony Ericssons strategi- och inköpschef Matthew Costello menar att det är en fråga om växtvärk.

- Under de senaste 18 månaderna var vi så fokuserade på att klara av tillväxten att vi kanske lät kärnverksamheten och innovationssidan gå lite på sparlåga, säger han till Dow Jones.

Analytiker på företag som Strategy Analytics, Gartner och CCS Insight menar att huvudproblemet sitter i produktportföljen. Den är för smal, bygger för mycket på kameratelefoner och musikmobiler, har ingen riktigt smartmobil som klarar konkurrensen med Iphone och Blackberry, och de lågprisprodukter Sony Ericsson lanserade i fjol för tillväxtmarknader som Indien och Kina har inte blivit några stora framgångar. Därtill saknas kringtjänster, som Nokias Ovi-portal, Blackberrys epostfunktioner eller Apples musik- och geografitjänster.

- De har litat för mycket på varumärkena Walkman (musikmobiler) och Cybershot (kameratelefoner). Idag vill folk ha alla funktioner i samma enhet, säger analytikern Carolina Milanesi på Gartner till nyhetsbyrån.

Allt detta är Sony Ericsson i färd att ändra på. Stort hopp ställs till smartmobilen Xperia1, som introducerades i februari på mässan Mobile World, se artikel (länk). Xperia1 ska börja säljas under fjärde kvartalet.

Nyligen startade man också ett bolag i Indien som ska öka försäljningen där. Och den 25 augusti drar tjänsten Playnow Arena igång, med möjlighet att ladda ner musik, spel och ringsignaler.

- Det är inte som att vi startar från noll. Vi tror att de produkter vi kommer att erbjuda kommer att bli klart konkurrenskraftiga, säger Matthew Costello.

Analytikerna menar dock att åtgärderna är i minsta laget, och att de kommer för sent.

- Det kan ta ytterligare ett år eller två innan de kommer tillbaka, tror Neil Mawston på Strategy Analytics.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)