JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mydata stärker säljet i Sverige

Från den 1 oktober kommer Eltraco att jämsides med Kretsteknik att sälja Mydatas maskiner i Sverige.
– Ju fler gubbar som springer desto fler når man. Dessutom handlar det om kapitalintensiv utrustning med långa säljcykler, det krävs stora insatser för varje affär, säger Robert Göthner som är marknadschef på Mydata.

Sedan tidigare har Kretsteknik med kontor i Stockholm och Örebro sålt Mydatas ytmonteringsmaskiner och lodpastatryckare i Sverige och Norge. Nu kommer även Eltraco med bas i Malmö att arbeta på samma marknad. Men någon geografisk uppdelning blir det inte.

– Vi kommer att göra på ett pragmatiskt sätt så att de inte springer sönder varandra eller kunderna.

Normalt har Mydata en exklusiv återförsäljare för varje land.

– Det är lite av ett nytänk för oss. Vi har nya produkter ute och får lite extra tryck på det här sättet.

Det var i april som den nya ytmonterinsgplattformen MY100 lanserades och dessutom försöker man få acceptans för lodpastatryckaren MY500 som ersätter den traditionella screentryckaren med tillhörande stencil.

Sverige är visserligen Mydatas hemmamarknad men större delen av produktionen går på export. Det som dock skiljer marknaden från övriga är att Mydata sköter service av maskinerna åt de svenska kunderna, det görs normalt av distributören.

Eltraco har anställt Johan Fröberg för att sälja Mydatas sortiment. Han kommer närmast från Assembléon där han, sedan 1999, ansvarat för företagets försäljning av ytmonteringsmaskiner i Sverige och Norge.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)