JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nujira tar ett kliv närmare basstationen

Brittiska Nujira har dragit in ytterligare 18 miljoner dollar i kapital. Företaget utvecklar effektförstärkare som påstås kunna halvera effektförbrukningen i radiobasstationer. Tekniken är mycket intressant för exempelvis telekombolaget Ericsson. 
Brittiska Nujira påstår sig ha utvecklat en teknik som kan halvera effektförbrukningen i basstationerna (länk). Tekniken, kallad enveloppstyrning (envelope tracking), går ut på att styra spänningsmatningen till effektförstärkaren utifrån enveloppen på den modulerade signal som ska förstärkas.

Nu har företaget dragit in en stor summa pengar – 18 miljoner dollar – som ska användas för att lägga ytterligare kraft bakom kommersialiseringen av tekniken.

– Nujira har gjort oerhörda framsteg under de senaste arton månaderna. Vi förhandlar med många OEM-företag vilket medföra att vi kommer att täcka nära nog 100 procent av marknaden för basstationer, med tv-sändare inte lång efter. Samtidigt börjar vi se värdet av tekniken även i mobiltelefoner och vi tror oss ha nått 50 procent av den marknaden till år 2012, säger Tim Haynes, Nujiras grundare och vd, i ett pressmeddelande.

Företaget har tidigare tagit in 19 miljoner dollar i riskkapital. Bakom det nya investeringsrundan står den för Nujira nya investeraren BankInvest Group, men också Amadeus Capital Partners, 3i, Cambridge Capital och Cambridge Angels som redan sedan tidigare har  investerat i företaget.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)