Det var främst besökare från USA, Storbritannien, Frankrike och Israel som inte fick lov att komma på grund av dagens rådande ekonomiska läge. Däremot kom fler besökare än väntat från Centraleuropa och Östeuropa. Likaså attraherade mässan fler från Taiwan, Brasilien, Sydafrika och Ryssland än tidigare år.
Som besökare kunde man även konstatera att några utställare droppat av i sista stund – det fanns små trevliga fikaställen mitt i de stora hallarna som normalt inte är där. Den känslan har nu även mässledningen bekräftat. I år fanns cirka 5,5 procent färre utställare på plats än för två år sedan, vilket innebär att cirka 2 800 företag fanns att besöka i årets mässhallar. Av dessa var 62 procent från Tyskland, konstaterar mässan. Denna siffra bör dock tas med en nypa salt eftersom det ofta är ett tyskt dotterbolag som officiellt står som utställare även då moderbolaget har en annan nationalitet.
Trots nergången är mässledningen inte missnöjd med årets resultat. Istället menar den att mässan lyckats väl trots den finansiella krisen världen över. Trenden mot grön elektronik var ett av de starkaste dragplåstren på mässan, ett tema som dessutom spände över alla mässhallar. Inom detta område ser elektronikindustrin stora möjligheter att vara med och dra sitt strå till stacken för att gagna jordens framtid – och självklart också dra in kosing till det egna bolaget.