Uppgången på marknaden med 15 procent under första halvåret har nu bromsat in. Nästa år väntas det bli än värre, nolltillväxt eller rentav en minskning av antalet sålda mobiler med mellan 1 och 9 procent beroende på vilken analytiker man vill lyssna på. Nokias vinstvarning från i fredags kommer troligen att följas av fler negativa besked.
Nokia säger sig inte se någon tydlig trend i efterfrågeminskningen, utan menar att den är likformig över hela företagets produktportfölj. Inte heller ser man någon minskning i snittpris. Tidningen Wall Street Journal pekar dock ut mellansegmentet, mobiler med ett par extrafunktioner som musik eller kameror, som det tuffaste slagfältet. De riktigt dyra mobilerna, med pekskärmar och bra internetuppkoppling, spås klara sig bäst. Även i lågprissegmentet kan klara sig hyggligt tack vare efterfrågan från nya marknader i Afrika och Mellanöstern.
Wall Street Journal korar RIM, skaparen av Blackberry, till vinnare i krisen, jämte Apple med dess Iphone och HTC med sin G1, byggd på Googles plattform Android. Värst blir det, enligt tidningen, för Sony Ericsson och Motorola. Sony Ericssons bidrag till högnivåsegmentet, Xperia X1, är visserligen utsåld i många svenska butiker, men har en bit kvar till global succé. Och företaget har redan vinstvarnat två gånger i år.
Att Sony Ericsson ändå lyckats klättra upp till tredjeplatsen på listan över världens största mobilbolag beror delvis på att konkurrenterna har ännu större problem. Motorola är årets stora förlorare - företaget presenterade nyligen en usel kvartalsrapport där omsättningen på mobiltelefonsidan minskade över 30 procent, förlusten uppgick till 900 miljoner dollar och antalet sålda mobiler minskade med 32 procent. Företagets marknadsandel har på två år gått ner från drygt 20 procent till 8,4 procent. I ett nytt krisprogram ska 3 000 personer bort från företaget (länk).
Samsung verkar just nu vara den lysande stjärnan i mobilklassen. Företaget har nyligen passerat Motorola som störst på den amerikanska marknaden, och har tagit marknadsandelar globalt hittills under året. Företagets prissättning har dock varit klart aggressiv, så räknat i pengar har framgångarna inte varit lika stora.