JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Minskat utsläpp lätt men dyrt

Elbilen hägrar i fjärran, men vägen dit är krokig. Kortsiktigt är det minst lika viktigt att utveckla förbränningsmotorer med  effektivare bränsleförbrukning – även om det för många inte anses lika hippt.
Hybridbilar och elbilar är på allas läppar, men för att kunna förbättra miljön på kort sikt är det effektivare förbränningsmotorer som måste till. Den tesen drivs främst av den europeiska bilindustrin, med tyskarna i spetsen.

Det finns flera vägar att gå för att minska bränsleförbrukningen. Den viktigaste är att skapa lättare bilar, men även så kallad downsizing, överladdningsteknik, variabel kompression och direktinjektion är exempel på funktioner som också kan dra ner bränsleförbrukningen   

Downsizing av motorn är något hela bilindustrin jobbar med förtillfället. Det i kombination med exempelvis elektroniskt, elektromekaniskt och elektrohydraliskt styrbara ventiler har stor potential att öka effektiviteten i morgondagens förbränningsmotor

– Att minska bränsleförbrukningen till hälften i en bil med förbränningsmotor är inte svårt, men det kostar pengar och inga bilägare är idag beredda att betala för den utvecklingen, säger Hans- Erik Ångström, professor i förbränningsmotorteknik på KTH.

Han menar att framgången för Toyota Prius handlar om hård marknadsföring. Det går lika väl att utveckla en väloptimerad förbränningsmotor som drar mindre bränsle och är klart billigare.

– Det handlar om psykologi. Vi är vana vid stora, snabba, snygga bilar. Snålbilar är ofta små och då förväntar sig kunden att bilen är billig, säger Hans- Erik Ångström.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)