Det finns flera vägar att gå för att minska bränsleförbrukningen. Den viktigaste är att skapa lättare bilar, men även så kallad downsizing, överladdningsteknik, variabel kompression och direktinjektion är exempel på funktioner som också kan dra ner bränsleförbrukningen
Downsizing av motorn är något hela bilindustrin jobbar med förtillfället. Det i kombination med exempelvis elektroniskt, elektromekaniskt och elektrohydraliskt styrbara ventiler har stor potential att öka effektiviteten i morgondagens förbränningsmotor
– Att minska bränsleförbrukningen till hälften i en bil med förbränningsmotor är inte svårt, men det kostar pengar och inga bilägare är idag beredda att betala för den utvecklingen, säger Hans- Erik Ångström, professor i förbränningsmotorteknik på KTH.
Han menar att framgången för Toyota Prius handlar om hård marknadsföring. Det går lika väl att utveckla en väloptimerad förbränningsmotor som drar mindre bränsle och är klart billigare.
– Det handlar om psykologi. Vi är vana vid stora, snabba, snygga bilar. Snålbilar är ofta små och då förväntar sig kunden att bilen är billig, säger Hans- Erik Ångström.