Företagets vice vd Xu Zhijun berättade nyligen för den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua, återgivet i tidningen China Daily, att företaget i fjol sålde för 17 miljarder dollar och dessutom tecknade order för 23,3 miljarder dollar. För orderingången är ökningen ännu större - 46 procent.
Någon uppgift om vinsten lämnade Xu inte ut. Men han berättade att av beställningarna kommer tre fjärdedelar från försäljning utanför Kina. Enligt Xu ökade orderingången med 42 procent i Europa och 58 procent i Nordamerika, jämfört med 2007.
- Finanskrisen har uppenbarligen haft begränsad påverkan på Huawei, citeras Xu av Xinhua.
Han säger att krisen kan ge företaget nya möjligheter då operatörerna vill reducera kostnader.
- Huawei har varit mycket konkurrenskraftigt vad gäller kostnadseffektivitet, säger han.
Någon minskning på hemmaplan tror Xu inte heller på, tvärtom. Han menar i stället att konferenssamtal i allt högre utsträckning ersätter affärsresor i Kina, vilket ökar operatörernas krav på ny utrustning.