- Vi har träffat många företag och alla är väldigt positiva till den förändring som nu görs och det nya koncept vi presenterar. Trots en tuff konjunktur har många en stark framtidstro, säger Stockholmsmässans säljare Aasa Goulin i ett pressmeddelande.
Planerna på SEE presenterades i fjol, efter att IM-föreningen konstaterat att den dåvarande mässordningen med Elektronik/EP vart tredje år i Stockholm och Electronix vart tredje år i Göteborg inte längre var svaret på branschens önskemål. Istället ville IM-föreningen, där många återförsäljare i branschen är medlemmar, skapa ett nytt evenemang som gick vartannat år vid samma tidpunkt, på samma plats. Efter en upphandlingsprocess valdes Stockholmsmässan som arrangemangspartner.
Mottot för SEE är "100 dagar och 100 000 kontakter", och ambitionen är att locka 10 000 besökare under de tre dagarna. Det kan jämföras med 7 416 besök på Elektronik/EP i Stockholm i fjol, och 3 703 på den nyss avhållna trippelmässan Electronix-Scanplast-Konstruktion&Design i Göteborg. För att nå det målet ska mässan de närmaste veckorna börja kontakta nyckelpersoner på stora besökarföretag för att förankra mässan där, och se till att ansvariga chefer låter sina anställda komma till SEE.
Därtill jobbar en arbetsgrupp med innehållet - besökaraktiviteter, temautställningar och seminarier.
- Det är enormt kul att det finns ett sådant engagemang från branschen, inte minst från arbetsgruppen, säger projektledaren Magnus Eriksson.