Optokommunikationsföretaget Transmode får allt fler order i Asien, och ökar därför sin försäljningskapacitet där. Företaget har också rekryterat en ny försäljningschef från en av sina kunder som blir bas på Sydostasienkontoret i Kuala Lumpur.
Transmode har på sistone fått en rad order från operatörer i Asien, bland annat från Malaysia Fiberail, och räknar med att tillväxten där blir snabbare än i någon annan region under de närmaste åren. Såväl fast som mobilt bredband byggs ut snabbt, och därtill saknas avreglering av kopparnäten, vilket gynnar utbyggnaden av optisk fiber och WDM-lösningar.
- Hittills har WDM mest används i asiatiska stamnät (backbone) och kärnnät (core), men för att möta behovet av ökad bandbredd har vi märkt att WDM nu allt oftare dyker upp i metronäten. Och det är ju precis vad Transmode fokuserar på, säger företagets försäljningschef Björn Andersson i ett pressmeddelande.
Företaget har också rekryterat Paul Joseph till ny försäljningschef för Sydostasien, med placering i Kuala Lumpur, Malaysia. Han var tidigare ansvarig för Virgin Media, en av Transmodes större kunder. På hans agenda står bland annat Transmodes deltagande i mässan Communicasia i Singapore i juni.