Ändå säger vd Ben Verwaayen att företaget är på rätt väg, och att strategin man slog in på i december är den rätta.
- Det här kvartalet handlade om att bygga ihop det nya Alcatel-Lucent. Jag är nöjd med kundresponsen på vår nya strategi. Att de har förtroende för oss visas inte minst av färska beställningar inom 3G och LTE, och orderökningarna i såväl Nordamerika som i Asien, säger han i ett pressmeddelande.
Han tror att marknaden för telekominfrastruktur kommer att minska 8-12 procent under året, och lägger sig därmed i sin prognos nära Nokia Siemens. I kontrast till dessa två tror Ericsson att marknaden inte kommer att minska.
Verwaayen spår också att Alcatel-Lucent kommer att gå med nollresultat på helåret 2009, och börja gå med vinst andra halvåret 2010.
- Som vi sagt tidigare - 2009 blir ett övergångsår. Vi bygger om företaget, rationaliserar i produktportföljen, lägger ut mer arbete och reducerar kostnader, säger Verwaayen.
Omsättningen på 38,2 miljarder kronor var 7 procent lägre än första kvartalet i fjol. Som jämförelse ökade Ericsson sin omsättning med 5 procent, till 59,6 miljarder kronor, och gjorde en vinst på 2,8 miljarder under kvartalet. Nokia-Siemens minskade sin försäljning med 12 procent till 31,8 miljarder kronor och gjorde en förlust på 3,8 miljarder.