Totalt omsatte Net Insight 60,4 miljoner kronor under första kvartalet, ner från 64,7 miljoner motsvarande kvartal i fjol. Vinsten efter skatt ökade från 6,2 till 7,2 miljoner, och kassaflödet vände från -22,4 till plus 20,9 miljoner kronor.
– Trots den allmänna nedgången i världsekonomin redovisar vi ett bra kvartal med bra lönsamhet. På det hela taget har vi en bra ställning, med en stabil kundbas, starkt erbjudande och sund finansiell position, kommenterar vd Fredrik Trägårdh i ett pressmeddelande.
Även utanför Europa finns ljuspunkter. En första mindre beställning till ett land i Mellanöstern mottogs i slutet av 2008, och i USA har flera kunder inom medieindustrin fortsatt att utöka och uppgradera sina nät, liksom ett antal teleoperatörer. I Latinamerika förstärker bolaget sina marknadsinsatser liksom i Asien där en order från ett koreanskt TV-bolag för såväl marksänd digital-tv som mobil-tv mottogs under kvartalet. I Asien har dock försäljningen gått ned, vilket företaget förklarar med effekter från den globala finanskrisen.