JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Net Insight håller ställningarna

Telekombolaget Net Insight minskade visserligen sin försäljning med 6 procent under första kvartalet. Men vinsten ökade och kassaflödet vände till plus.
Net Insight lyfter fram såväl Tyskland som Italien och östra Europa som framgångsområden för sina Nimbranätverk inom marksänd digital-tv. Även i Sverige gjorde företaget en viktig affär under första kvartalet då Teliasonera utökade sitt Nimbranät för tv-sändningarna från Allsvenskan.

Totalt omsatte Net Insight 60,4 miljoner kronor under första kvartalet, ner från 64,7 miljoner motsvarande kvartal i fjol. Vinsten efter skatt ökade från 6,2 till 7,2 miljoner, och kassaflödet vände från -22,4 till plus 20,9 miljoner kronor.

– Trots den allmänna nedgången i världsekonomin redovisar vi ett bra kvartal med bra lönsamhet. På det hela taget har vi en bra ställning, med en stabil kundbas, starkt erbjudande och sund finansiell position, kommenterar vd Fredrik Trägårdh i ett pressmeddelande.

Även utanför Europa finns ljuspunkter. En första mindre beställning till ett land i Mellanöstern mottogs i slutet av 2008, och i USA har flera kunder inom medieindustrin fortsatt att utöka och uppgradera sina nät, liksom ett antal teleoperatörer. I Latinamerika förstärker bolaget sina marknadsinsatser liksom i Asien där en order från ett koreanskt TV-bolag för såväl marksänd digital-tv som mobil-tv mottogs under kvartalet. I Asien har dock försäljningen gått ned, vilket företaget förklarar med effekter från den globala finanskrisen.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)