JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svenskt gränssnitt för kroppsrörelser före Microsoft

Svenska Optronic säger sig kunna leverera teknik för datorinteraktion via kroppsrörelser före Microsofts uppmärksammade projekt Natal.
I början av juni väckte Microsoft uppmärksamhet med projektet Natal som trollar bort alla fysiska handkontroller till datorspelmaskinen Xbox.

Spelare filmas i färg och infrarött och en arraymikrofon pekar ut riktningen till ljudkällor. Från detta bygger Xbox en tredimensionell model av kroppen. Spelen styrs genom gester, rörelser och tal.

Nu säger sig svenska Optronic ligga före Microsoft i utvecklingen av tredimensionell kamerateknik.

– Våra industriella kameror baserade på 3D-teknik bygger på samma principer som de som används av Microsoft i Project Natal,  säger Rickard Åström, vd för Optronic i ett pressmeddelande.

Dock ej primärt för spelbranschen utan för industrin.

– Det är lätt att tänka sig helt nya lösningar och tillämpningar inom branscher som automation, säkerhet och hälsa, säger Rickard Åström.

I april tecknade Optronic avtal med det amerikanska Canesta som utvecklar Cmos-kamerakretsar för tredimensionell bildhantering, liknande bildsensorerna i vanliga digitalkameror. Kretsarna har logik integrerad i pixlarna, exempelvis för att att reducera störande ljus från omgivningen och är enlligt Optronic centrala för praktiskt fungerande lösningar.

– Att kunna göra billiga och små kameror som levererar en 3D-signal i videotakt är ett verkligt tekniksprång, säger Rickard Åström

Teknken kallas ”time of flight” och kommer att finnas på marknaden i slutet av sommaren.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)