JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kontaktdon har lyft från botten

Marknaden för kontaktdon verkar ha nått botten under första kvartalet i år, och andra kvartalet pekar preliminärt på en orderökning med 15–16 procent jämfört med det första. Men Europa ligger efter i utvecklingen, konstaterar analytiker på Bishop & Associates.
Trots att inte alla kontaktdonsföretag presenterat sina junisiffror ännu anslår analysföretaget Bishop & Associates en positiv ton i sin senaste rapport. Företagets chef Ronald Bishop menar att kontaktdonsmarknaden nådde sin botten under första kvartalet, då det såldes kontaktdon för 7,3 miljarder dollar, ner 36 procent från motsvarande kvartal året innan. Preliminära siffror för andra kvartalet pekar på en uppgång i försäljningen med 7–8 procent, och en orderökning på 15–16 procent.

Jämfört med förra lågkonjunkturen, 2001–2002, har denna nedgång varit djupare. Men Ronald Bishop tror att återhämtningen blir snabbare denna gång. Visserligen kommer tredje kvartalet att bli sämre än motsvarande kvartal i fjol, men redan under fjärde kvartalet finns möjligheten att nå en nivå som motsvarar fjolåret, konstaterar han.

Uppgången är dock ojämnt fördelad. Kina och Asien visar tydlig tillväxt, och i USA förbättras läget successivt. Men varken Europa eller Japan kan visa siffror som tyder på att botten är passerad ännu, även om Ronald Bishop inte tror det är långt dit.

För nästa år är analysen också positiv, med en prognos på tillväxt över 10 procent.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)