Därpå följer en lång period av utveckling, mognad, tester och marknadsanpassning. Och först i nästa stadium börjar produkter säljas och någon börjar tjäna pengar på den nya tekniken eller tillämpningen. Om nu tekniken överlever ända dit.
Men att avgöra var på denna kurva en given teknik befinner sig är inte alltid det lättaste. Analyshuset Gartner har gjort ett ambitiöst försök att kartlägga hela 1650 exempel på teknik och tillämpningar ur detta hype-perspektiv, nyligen publicerat i rapporten "Hype Cycle Special Report for 2009".
Högst upp på hype-kurvan just nu tronar sådant som "cloud computing", e-böcker och internet-tv, konstaterar Gartner. Denna teknik finns förvisso framme, men behöver omkring fem år på sig att mogna, standardiseras och vidareutvecklas för att nå affärsnytta, tror analytikerna.
Och förra årets hype-toppar, som sociala nätverk och mikrobloggar, har halkat ner från toppen och kommer snart att uppleva en svår tid, inte minst då de slängs ut från många företag, spår Gartner.
Bland teknik som Gartner tror kommer att slå igenom och bli storsäljare på längre tid än fem år märks, RFID, 3D-tryckning och mobila robotar.