JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sony Ericsson spelar på könsrollerna

En kommande storsäljare eller ett uttryck för antikverat genustänkande? När Sony Ericsson i samarbete med Dolce & Gabbana explicit vänder sig till kvinnliga kunder är det smink, mode, horoskop och shopping som lyfts fram som säljargument.
Sony Ericssons senaste mobiltelefon, döpt till Jalou, riktar sig enligt företaget till den kvinnliga delen av marknaden. Säljargumenten är onekligen stereotypt kvinnliga – företaget framhäver att mobilen är kortare än ett läppstift och att den har en inbyggd sminkspegel i locket.

Därtill har den ett "exklusivt modegränssnitt som automatiskt uppdateras med stjärntecken och speciella händelser under året". Inbyggt finns också en stegräknare så att användaren "kan se hur långt hon gått under en shoppingtur".

– Designteamet ville skapa en mobil som reflekterar naturens skönhet. De tittade på struktur, styrka och form hos olika kristaller och juveler, vilket resulterade i den unika formen, säger Charles Hunt, designansvarig på Sony Ericsson till nyhetsbrevet Cellular News.

Bland de mer konventionella funktionerna märks 3,2 Mpixelkamera med videofunktion, FM-stereo, musikspelare, Bluetooth 2.0 och Internetanslutning. Mobilen är mycket kompakt och väger endast 84 gram.

Mobilen kommer att marknadsföras av såväl Sony Ericsson som i en specialversion av Dolce & Gabbana. Huruvida den blir en storsäljare eller orsakar genusdebatt – eller båda – återstår att se.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)