Raset är det största i Dmass tjugoåriga historia, och därmed sannolikt den största någonsin. Värst gick det i Italien, där nedgången blev drygt 40 procent. Tyskland, den överlägset största marknaden, minskade med 34 procent. Östeuropa, förr en tillväxtregion, minskade mer än genomsnittet och stannade på minus 37 procent.
Sverige klarade sig hyggligt bra i jämförelsen, här stannade nedgången på 28 procent. Norden som helhet backade 31 procent, tyngt av Finland där minskningen var 40 procent. Siffrorna för Sverige bör dock tas med en nypa salt då Dmass medlemsföretag inte står för lika stor andel av försäljningen här i landet som i övriga Europa – andelen här ligger snarare kring 65 procent. Därtill är Dmass medlemmar mestadels större företag, som ofta minskar mer än nischade småföretag i nedgångar. Den svenska minskningen kan därför i praktiken vara klart lägre.
Frankrike och Storbritannien klarade sig också lite bättre än snittet, här blev nedgången "bara" 27 respektive 28 procent.
– Krisen slår genom alla regioner. Det är uppenbart att lågkostnadsländer i östra Europa drabbats mer än andra länder, vilket innebär att marknadens svängningar slår hårdare ju längre ner i elektronikens försörjningskedja man gräver, säger Dmass ordförande Georg Steinberger.
Bland produktområdena gick sensorer sämst. Den marknaden nästan halverades, med ett minus på 47 procent. Även kraftelektronik (-40 procent), diskreta komponenter (-38 procent) och standardlogik (-39 procent) minskade mer än genomsnittet. Bäst klarade sig minnen och programmerbar logik, här stannade minskningarna på 18 respektive 25 procent, i minnenas fall mycket beroende på prisökningar.
– Det finns inte ett enda område utan negativa nyheter, inte en enda produkt eller tillämpning som verkar gå mot strömmen, konstaterar Steinberger.
Mitt i mörkret försöker han dock ändå anslå en positiv ton:
– Våra förhoppningar för resten av året är faktiskt mindre pessimistiska. Bokningsläget förbättrades under juli och marknaden börjar sakta och försiktigt återfå sin tillförsikt. I vissa fall förväntar vi oss till och med flaskhalsar. Men det kommer att ta några år att komma tillbaka till 2007 års försäljningsnivåer, som låg 40 procent över det senaste kvartalet.