”Det tredje kvartalet, främst juli och augusti, visar tydligt att våra kunder har nyttjat sommarmånaderna till att ta ut en längre ledighet. Våra kunder tog även tillfället i akt att tömma befintliga lager vilket gjorde att vi kompenserade för lägre volymer. I september har verksamheten däremot tagit fart och volymkurvan pekat uppåt. Om den omsättningsökning som vi nu upplever endast är tillfällig är svår att bedöma. Möjligen handlar det om att kunderna under en kortare period bygger upp sina lager igen efter sommarmånaderna”, skriver Rune Glavare som är vd på Partnertech.
Tongångarna från Notes nyblivna vd Knut Pogost är likartade.
”Under det tredje kvartalet noterade vi volymmässigt en ganska svag inledning. Den var primärt orsakad av lageranpassningar till följd av utökade semesterstopp hos många av våra kunder. Efter sommaren har vi dock sett en viss återhämtning samtidigt som vår accelererade nyförsäljning successivt börjar få genomslag.”
Partnertech omsättning för årets nio första månader landade på 1 592,0 miljoner kronor mot 1 877,8 miljoner kronor för motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet uppgick till -5,0 miljoner kronor mot +9,2 miljoner kronor i fjol.
Notes omsättning för årets nio första månader backade 30 procent jämfört med samma period i fjol och ligger på 908,6 miljoner kronor (1 295,0 miljoner för 2008). Förlusten på rörelsen uppgår till 88,1 miljoner kronor vilket kan jämföras med en vinst på 44,1 miljoner kronor i fjol. I årets förlust ingår kostnader av engångskaraktär om 63,7 miljoner kronor.