Det är kärnverksamheten – försäljningen av nätutrustning – som sviktat under kvartalet. Det tuffa ekonomiska klimatet gör att operatörerna, i synnerhet utanför industriländerna, har svårt att låna pengar till investeringar. Intressant nog verkar klimatet slå hårdare mot äldre teknik som GSM. Ericsson påpekar att den minskade GSM-försäljningen ännu inte vägs upp av tillväxten inom mobilt bredband.
Å andra sidan, sett över årets första nio månader, har Ericsson faktiskt lyckats öka sin försäljning av nätutrustning med ett par procent. Och servicedelen går från klarhet till klarhet, den växte med 9 procent under det senaste kvartalet och har hittills i år vuxit med totalt 21 procent. Tjänstedelen är snart hälften så stor som nätverksdelen - senaste kvartalet sålde Ericsson tjänster för 13 miljarder och nätverksutrustning för 30 miljarder kronor.
Det tredje affärsområdet, omhuldade Multimedia, verkar dock ha svårt att lyfta. Försäljningen senaste kvartalet på 3,4 miljarder är på samma nivå som i fjol och har bara rört sig marginellt under året.
Omstruktureringskostnaderna är fortsatt höga, 2,7 miljarder kronor under kvartalet, och hela 7 miljarder hittills i år. Men Ericsson framhåller att besparingsprogrammet går fortare än planerat, och att övergången till IP-teknik ger färre mjukvaruplattformar och produkter med mindre hårdvara, vilket gör att man lovar få ut mer synergieffekter. "Detta kommer att leda till ytterligare kostnadsbesparingar med åtföljande omstruktureringskostnader under programmets återstående tre kvartal" skriver företaget i rapporten.
Till det positiva hör också att förlusterna i de delägda dotterbolagen ST-Ericsson och Sony Ericsson har minskat sedan förra kvartalet. Detta kvartal belastade de resultatet med 1,5 miljarder, varav Sony Ericsson stod för lejonparten. Men Sony Ericssons nye vd Bert Nordberg har tidigare sagt att han siktar på vinst redan nästa år (länk).
En av Ericssons största förändringar under året är dock framgångarna i Nordamerika. Serviceavtalet med Sprint där Ericsson tar över nätdriften och ett stort antal anställda, affären med Nortel som väntas slutgiltigt genomföras nästa kvartal och order från Verizon, AT&T och Metro PCS gör att Ericsson nu tagit klivet till att bli den marknadsledande telekomleverantören i Nordamerika.