JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Konsultmäklare vädrar morgonluft
FriskFöretaget Assistera, Sveriges största konsultmäklare inom inbyggda system, ser tydliga tecken på konjunkturvändning och hoppas på fördubblad omsättning nästa år.
– Kunderna blir mer och mer måna om hur de köper konsulter, säger vd Johan Frisk.
Efterfrågan på konsulter är en tydlig konjunkturindikator, och enligt Assisteras vd i Stockholm Johan Frisk kom vändningen redan i slutet av våren.

– Vi har en jätteanstormning nu. Våra kunder utnyttjar oss i mycket högre grad än tidigare, berättar han när Elektroniktidningen kommer på besök.

Assistera har inga egna anställda konsulter, utan är en renodlad konsultmäklare. I den nischen säger man sig vara störst i Sverige inom inbyggda system. Affärsidén går ut på att förmedla konsultuppdrag och ta en del av arvodet i provision. I fjol omsatte bolaget drygt 450 miljoner kronor, och enligt Johan Frisk är en miljardomsättning inom räckhåll.

– Innan den här lågkonjunkturen dubblade vi omsättningen under flera år. I år landar vi nog i samma härad som i fjol, men nästa år kan det mycket väl bli en dubblering igen, säger han.

Som mest, före lågkonjunkturen, hade Assistera runt 400 konsulter från sitt nätverk ute på uppdrag. Just nu ligger siffran kring 300, varav omkring två tredjedelar jobbar med inbyggda system i någon form och resten med IT-uppdrag.

I nätverket finns totalt 2300 företag, mest en- och fåmansbolag. De allra flesta är specialister i någon nisch. Och tillökningen är stark, enligt Johan Frisk har mellan 5 och 20 bolag om dagen anslutit sig på sistone.

När Assistera tar sig an ett uppdrag från någon kund skickas information om uppdraget ut till nätverket, och bland svaren sållas de bästa ut och presenteras för kunden.

– Vi är helt oberoende, det är en av våra styrkor. Eftersom vi inte har några egna konsulter väljer vi alltid det bästa tillgängliga alternativet. Det uppskattas både av våra kunder och våra konsulter, säger han.

Det kostar inget att vara med i Assisteras nätverk, och de medverkande förbinder sig inte till något. En konsult i nätverket kan ta uppdrag från andra håll också utan att Assistera har några synpunkter. Vad Assistera dock vill framhålla är att det är en och samma person på företaget som både säljer in uppdraget hos kunden och rekryterar konsulterna till det.

– Det är jätteviktigt, och gör att vi får en kvalitetssäkring på alla jobb, säger Johan Frisk.

Ericsson är en stor köpare av konsulttjänster, dessutom granne med Assisteras kontor i Kista Science Tower. Johan Frisk vill inte nämna några kunder vid namn, men konstaterar att han märkt en tydlig förändring hos många stora konsultköpare.

– De vill i allt högre grad ha specialister, personer som är produktiva från dag ett. De enkla jobben går till lågprisländer.

– Vi har också märkt att många av de bästa konsulterna väljer att starta eget, för att få större frihet, vara sin egen chef och få högre avkastning på sin kompetens. Då kan vi vara en säljkanal, säger han.

Assistera är tydligt med att man inte tar på sig projektansvar. Visserligen förmedlar man även projektledare, men Johan Frisk menar att hela projekt inte ligger inom ramen för företagets affärsidé.

– Konsulthusen är bättre på projekt än vi. Vi är ett komplement till dem, och många av konsulthusen är också med i vårt nätverk, säger han.

Ett bolag som anlitat Assisteras mäklartjänster är Chipyard Technologies, ett relativt nystartat företag som drog igång för några månader sedan då taiwaneiska Via Technologies lade ner sitt svenska dotterbolag (länk).

– För oss gav det snabbt resultat. Vi har ju inga ramavtal eller liknande, så då var det bättre för oss att gå via mäklare, säger Chipyards styrelseordförande Harald Bergh.

Assistera grundades 1998 som en konventionell konsult, men ändrade affärsidé och blev renodlad konsultmäklare först 2004. Bakom står Hans G. Wahlberg som en gång i tiden var en av Enators grundare, samt entreprenören Jörgen Nilsson och finansmannen Jan Barchan. Johan Frisk slutade på Ericsson för att dra igång Stockholmskontoret 2007.

– Vi har inga planer på börsnotering. Vår typ av verksamhet behöver inte finnas på börsen, säger Johan Frisk.

Idag har Assistera 13 anställda, men tillströmningen av uppdrag gör att fler behövs.

– Vi har helt klart behov av fler säljare, helst personer med erfarenhet av tjänsteförsäljning och som förstår både människor och teknik, säger Johan Frisk.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)