Sannolikhetskalkyl
ställer diagnos på bilen
I takt med att bilarna får allt fler elektroniksystem blir det också svårare att felsöka och reparera dem. En lösning kan vara att tillgripa sannolikhetskalkyler, i varje fall om man ska tro Anna Penestål som doktorerat på metoden vid Linköpings universitet.– Det är bilar som kan väldigt mycket. Deras funktioner är bra så länge de fungerar, men när de inte gör det kan det gå illa, säger Anna Pernestål i ett pressmeddelande.
Hon är industridoktorand vid Avdelningen för fordonssystem på Linköpings universitet och Scania CV AB.
I sin doktorsavhandling beskriver hon ett system för diagnos och felsökning som bygger på en sannolikhetsbaserad metod. Enkelt uttryckt betyder det att man beräknar sannolikheten för olika fel utifrån all tillgänglig information: aktuella mätvärden från sensorer i fordonet, bakgrundsdata, modeller och olika typer av expertkunskap. Systemet kan fungera både ombord under körning och när fordonet står på verkstad.
En felindikering under körning sätter igång en beslutsprocess där fordonet väljer hur det ska agera, till exempel skifta reglermod för att begränsa motormomentet eller tända varningslampor.
– Ett val skulle kunna vara att skicka information till närmaste verkstad som i sin tur kontaktar föraren. Tekniken för detta finns, det svåra är att få ihop informationsflödet, säger Anna Pernestål i pressmeddelandet.
Metoden har provats i testbänk på gasflödet i motorn och visat sig fungera.
– Nu utvecklar vi verktyget vidare för att ta fram prototyper.
Avhandlingen ”Probabilistic fault diagnosis with automotive applications” är publicerad på LiU Electronic Press, se http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-51931. Den läggs fram vid disputation fredag 18 december.