Men resultatet belastas också av drygt 1,5 miljarder kronor i omstruktureringskostnader, i huvudsak kostnader för att genomföra sparprogram. Tillsammans med skatteeffekter gjorde det att resultatet för kvartalet blev 1,7 miljarder i förlust, i samma storleksordning som förra kvartalet och bara aningen bättre än motsvarande kvartal 2008.
Räknat på helåret 2009 blev förlusten hela 8,5 miljarder kronor, på en försäljning på knappt 70 miljarder kronor. Totalt sålde Sony Ericsson 57 miljoner mobiler under 2009, ner från 97 miljoner år 2008. Marknadsandelen är nu nere på 5 procent.
Nyblivne vd:n Bert Nordberg lyckas ändå anslå en positiv ton:
– Vår uppfräschade produktportfölj, parad med vårt omställningsprogram, har börjat påverka resultatet positivt. Vi är övertygade om att vi är på rätt spår, säger han i en bokslutskommentar.
Han konstaterar att mer besparingar och mer resursoptimering behövs för att klara konkurrensen. Målet att återgå till lönsamhet genom satsningar på mellan- och högprissegmentet med underhållningsrika mobiler kvarstår. Den nyligen lanserade Androidbaserade modellen Xperia X10 lyfts fram som ett typiskt exempel på framtidshopp.
De nya modellerna Satio och Aino bidrog till förbättringen under fjärde kvartalet. Bolaget medger dock att marknadens övergång till pekskärmar gått fortare än man beräknat.
För 2010 tror företaget på en svag uppgång i den globala mobilförsäljningen. Men Bert Nordberg avstår från att spå om exakt när Sony Ericsson ska bli lönsamt igen.
– 2010 kommer att bli tufft, eftersom kostnadsbesparingarna inte får full effekt förrän under andra halvåret, konstaterar han.
I kassan fanns 6,3 miljarder kronor vid utgången av 2009. Ägarna Sony och Ericsson har tidigare garanterat att tillföra 3,6 miljarder vid behov, och därtill finns andra lånegarantier på drygt en miljard kronor. Av dessa pengar har drygt 2,5 miljarder använts under 2009, medan drygt 2 miljarder är outnyttjade.
Under 2009 minskade företaget sin personalstyrka med 2 500 personer, till omkring 9 100 anställda.