JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Adam Edström: Det luktar succé för "paddan"

Adam Edström:
Det luktar succé för "paddan"

Under snudd på religiösa former avtäckte, som säkert bekant, Steve Jobs igår Apples senaste skapelse. Äntligen stod prästen i predikstolen. Församlingens huvuden lyftes. Och fick se – en surfplatta modell supersizad Iphone, döpt till Ipad. Som så fort den får 3G mycket väl kan göra för mobilt internet vad Iphone gjorde för mobiltelefonin.
Få produkter har redan innan lanseringen varit så omsusade i massmedierna och bloggosfären som Ipad. Så när den presenterades igår var den allmänna stämningen närapå besvikelse. Var det inte mer? En jätte-Iphone, med stor pekskärm på 9,5 tum. Och den saknar, åtminstone till en början, såväl 3G som USB-portar och kamera. Ska denna pryl verkligen revolutionera hela världens datoranvändande?

Fakta Ipad
Ipad är en surfplatta från Apple med wlan, Bluetooth och framöver även 3G. Den har en 9,5-tums pekskärm med brett synfält, mäter 243 x 190 mm, är 13 mm tunn och väger 700 gram. Batteritiden anges till 10 timmars användning.

Processorn är en av Apple egenutvecklad 1 GHz-krets kallad A4. Inbyggt finns flashminne på 16, 32 eller 64 Gbyte.

Operativsystemt är detsamma som används i Iphone – Ipad är bokstavligen en jättestor Iphone, men utan ringfunktion

Ipod har två högtalare, inbyggd mikrofon, och uttag för externt headset. Inbyggt finns även en digital kompass och Assisted GPS.

I botten finns ett proprietärt Applekontaktdon som används för laddning och inkoppling av extern utrustning, exempelvis tangentbord, kamera eller minneskortläsare.

Temperaturområdet anges till mellan 0 och 35 grader C.

Ipod innehåller varken arsenik, bromerade flamskyddsmedel, kvicksilver eller PVC. Höljet i aluminium och glas är återvinningsbart.

Jo, jag tror faktiskt det. Och det av tre skäl – priset, vikten, och designen. Den kostar mellan 500 och 830 dollar, vilket när den väl kommer till Sverige torde innebära mellan 5 000 och 9 000 kronor – modellerna med 3G och mycket minne kostar mer.

Den väger bara sju hekto. Den är bara 13 mm tjock. Och den är lika estetiskt tilltalande som Iphone.

Det innebär att alla vi som tyckt att en normal laptop är snäppet för bänglig får ett nytt alternativ som lättare glider ner i portföljen eller ryggsäcken. Utan att behöva betala mycket mer än för en Iphone. Och, åtminstone till en början, med hög wow-faktor.

Man får komma ihåg att mobiltelefonen Iphone inte var någon gjuten succé från början, åtminstone inte i Europa. Många förståsigpåare rackade ner på detaljer som måttlig kamera, omöjligheten att byta batteri själv, bristen på 3G-stöd i de första modellerna och inte minst upplevelsen att Apple låser in sina kunder. Sony Ericsson och Nokias toppmodeller kunde i många fall tekniskt mycket mer, till ett lägre pris. Apples affärsmodell, där man tar betalt av operatören beroende på hur mycket kunden använder Iphone, kritiserades också.

Men belackarna hade underskattat kraften i Iphone, dess design på såväl hårt som mjukt, dess intuitiva användargränssnitt, poängen med nedladdningsbara "appar" och kopplingen till musikaffären Itunes. Användarna gillade vad de såg och struntade i de brister experterna påpekade.

Idag är det Nokia och de andra som försöker kopiera Apple. Och till Ipad finns förstås "appar" i mängder – Ipad och Iphone använder samma operativsystem och därmed finns alla dess 140 000 Iphone-appar direkt tillgängliga för nedladdning.

Från Ericsson hörs ibland åsikten att ”mobilt bredband gör för Internet vad mobiltelefonin gjorde för röstsamtal”. Med Ipad, eller ”paddan” som den redan vanvördigt börjat kallas, kan Apple mycket väl göra för mobilt internet vad Iphone gjorde för mobiltelefonerna. Åtminstone så fort företaget får ut 3G-modellerna på marknaden – de första modellerna förlitar sig på wlan vilket onekligen begränsar användbarheten en hel del.

Om det är revolution eller inte är en definitionsfråga. Men jag skulle bli mycket förvånad om Ipad inte blir en rejäl försäljningssuccé.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)