JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mobiler på väg uppåt igen

Under fjolårets sista kvartal ökade mobilförsäljningen med 10 procent jämfört med fjärde kvartalet 2008. Det var första gången sedan hösten 2008 som branschen redovisade ett bättre kvartal än motsvarande kvartal ett år tidigare.
Visserligen minskade världens mobilförsäljning med 4 procent under 2009 jämfört med 2008. Men den minskningen var betydligt mindre än vad många analytiker trott, och under fjärde kvartalet kom en tydlig vändning – då såldes 324 miljoner mobiler jämfört med 294 miljoner året innan, enligt Strategy Analytics. I pengar räknat betyder det 1,13 miljarder dollar under 2009.

Jämfört med tredje kvartalet var ökningen 15 procent, säger ABI Research.

Vinnarna under fjärde kvartalet var Nokia, Samsung och Apple. Nokia ökade sin marknadsandel till 37,7 procent, och stärktes också inom det viktiga smartmobilsegmentet. Samsung ökade sin andel till 20,5 procent. Och Apple närapå fördubblade sin försäljning av Iphone jämfört med året innan, till 8,7 miljoner enheter levererade under kvartalet. Både Sony Ericsson och Motorola tappade marknadsandelar.

Analytikerkåren är enig om att finanskrisens avklingande, parat med en rad nya modeller för mobil internetaccess, ligger bakom ökningarna.

Hur det går för denna marknad under 2010 finns än så länge få prognoser kring. Strategy Analytics tror dock att första kvartalet blir en ökning med ett par procent, från fjolårets 244,5 miljoner dollar till 265 miljoner dollar.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)