Analyshuset Isuppli tror att så kallade femtoceller - små basstationer som förbättrar mobilnätens täckning exempelvis inomhus - kommer att bli en försäljningssuccé. I år spås 1,9 miljoner femtoceller att säljas för att öka till nära 40 miljoner år 2013.
I fjol, första året som femtoceller började marknadsföras på något som kan kallas bred front, såldes knappt 600 000 stycken. I år väntas försäljningen mer än tredubblas, till 1,9 miljoner, följt av en expansion som Isuppli kallar både spektakulär och fenomenal - 7,2 miljoner 2011, 24 miljoner 2012 och 40 miljoner 2013.
– Företag i hela det trådlösa ekosystemet har fullt upp med att få fram lösningar för femtoceller, säger Isupplis Francis Sideco i en pressrelease.
En femtocell liknar till det yttre en wlan-router. Men syftet är i första hand att förbättra täckningen för 3G-näten inomhus, på arbetsplatser såväl som i hem. Flera operatörer i USA och Vodafone i Storbritannien har lanserat femtoceller, ibland med subventioner.
På halvledarsidan har brittiska Picochip gjort sig känt som en stark aktör på området, dess kretsar sitter i flera av de femtoceller som nu lanseras. Men enligt Isuppli kan Picochip inom kort få konkurrens av bland andra Qualcomm och Texas Instruments.