JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Huawei allt närmare Ericsson

Det kinesiska telekombolaget Huawei - en av Ericssons värsta konkurrenter - ökade sin försäljning med 19 procent i fjol till 22 miljarder dollar. I år tror man sig växa med minst 20 procent.
Trots fjolårets konjunktursvacka lyckades kinesiska Huawei öka sin försäljning med 19 procent, till 21,8 miljarder dollar, och samtidigt öka nettovinsten till 2,7 miljarder dollar. Nettomarginalen uppgick till 12,2 procent.

Som jämförelse kan nämnas att Ericsson under 2009 omsatte 28,4 miljarder dollar och gjorde en en nettovinst på en halv miljard dollar.

Ett skäl till framgången som företaget lyfter fram är produkten "Single-RAN", som integrerar flera nätsystem i en plattform. Den såldes till 30 operatörer i fjol.

En annan siffra som företaget understryker är att man nu är leverantör till 45 av världens 50 största operatörer, upp från 36 året innan.

På Huawei tror man att företagets tillväxt kommer att fortsätta.

– Vi förväntar oss en försäljningsökning på 20 procent, drivet av ökade leveranser av mobila och fasta bredbandsnät, ökad försäljning av kundanpassade smarta produkter och högre efterfrågan på driftstjänster, säger marknadschefen Ken Hu i ett pressmeddelande.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)