Kina fortsätter att vara den snabbast växande marknaden för Nokia, och den enda där mobilförsäljningen ökade jämfört med föregående kvartal. Nokia sålde 21,1 miljoner mobiler i Kina under kvartalet. I Nordamerika har företaget dock märkbart svårt att ta sig fram - här sålde Nokia endast 2,7 miljoner mobiler under kvartalet vilket var en nergång med över 20 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol och nära 30 procent jämfört med kvartalet innan.
Det delägda infrastrukturbolaget Nokia Siemens Networks fortsätter att vara ett problem för Nokia. Försäljningen där minskade till 2,7 miljarder, ner 9 procent jämfört med första kvartalet i fjol och ner 25 procent jämfört med föregående kvartal. Förlusten blev 226 miljoner euro under kvartalet, vilket är bättre än de 361 miljoner euro i förlust man visade första kvartalet 2009, men klart sämre än den lilla vinst på 17 miljoner euro som blev resultatet föregående kvartal.
Totalt visade företaget upp en vinst under kvartalet på 349 miljoner euro, vilket förvisso var mer än de 122 miljoner euro som redovisades motsvarande kvartal i fjol men likväl klart under analytikernas prognoser. Aktien dök med 12 procent på Helsingforsbörsen när resultatet presenterats.
Nokia tror att det totala antalet sålda mobiler i världen i år ökar med omkring 10 procent, och tror sig kunna bibehålla sina marknadsandelar. På infrastruktursidan tror såväl Nokia som Nokia-Siemens att marknaden visar nolltillväxt i år, både vad gäller produkter och tjänster.