Företaget är också försiktigt optimistiskt inför framtiden och säger att den generellt positiva trenden i efterfrågan har fortsatt, men att takten i återhämtningen är låg. Det faktum att flera av företagets kunder har drabbats av kreditmarknadens iskyla har också påverkat försäljningen.
Av företagets tre affärsområden för elektronikkomponenter, induktiva produkter och produktionsutrustning så är det framför allt komponenterna som lyfts, mycket tack vare en pånyttfödd efterfrågan från fordonsbranschen. Att affärsområdet gjorde sig av med ett tjugotal medarbetare för något år sedan har också ökat lönsamheten. Affärsområdet stod för 135 miljoner av försäljningen, och gjorde en vinst på 4,7 miljoner kronor.
Noterbart är också att de induktiva produkterna gick med vinst, en halv miljon kronor, på en försäljning på 35 miljoner. Här hänförs hela förändringen till besparingar — efterfrågan anges som fortsatt svag.
Inom produktionsutrustning minskade försäljningen med 30 procent till 21 miljoner kronor, och området visade en förlust på 1,2 miljoner. Framför allt är det produktionsmaskinerna där investeringsnivån hos kunderna är mycket låg. Förbrukningsmateriel och tjänster säljs dock hyggligt bra. Även här har företaget dragit ner personal och gjort andra besparingar.
Totalt har företaget minskat antalet anställda i Europa med över 100 personer jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Samtidigt har man dock nyanställt 120 personer vid fabriken för induktiva komponenter i Sri Lanka. Totalt har Elektronikgruppen nära 600 anställda.