JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Huawei vill köpa sig större
Den kinesiska telekomjätten Huawei är beredd att öppna plånboken och köpa någon eller några av sina konkurrenter, företrädesvis utanför Kina. Dock tillbakavisas ett envist rykte om att förlusttyngda Alcatel-Lucent kan vara en kandidat. Och man har inte längre några planer på att sälja av mobiltelefonerna.
I en utförlig intervju med Reuters (länk) säger Huaweis marknadschef Ken Hu att man är redo för uppköp, men att man inte har några särskilda bolag i åtanke. Dock letar man helst utanför Kina, för att öka sin "kulturella integration" som Hu uttrycker det. Han understryker också företagets finansiella styrka.

– Huawei har en mycket hälsosam finansiell status. Mycket bra försäljningsökning, vinstökning och mycket starkt kassaflöde, säger han.

Till skillnad mot branschkollegorna som stått och stampat tillväxtmässigt de senaste åren har Huawei ökat sin försäljning med uppemot 20 procent om året, och räknar med att göra det i år också. En stor del av pengarna går till investeringar i FoU, bland annat för molntjänster och för att utveckla företagets tjänstesektor.

Ryktet om att Huawei var på väg att köpa Alcatel-Lucent blossade upp i augusti i fjol. En bidragande orsak var att affären skulle ge Huawei ett insteg på den amerikanska marknaden, där man hittills inte varit särskilt framgångsrik. Men Huawei förnekade då att någon affär var på gång och gör sammalunda nu.

– Alcatel är ett respektabelt bolag och för närvarande går det bra för Alcatel-Lucent, särskilt när det gäller att ge slutanvändarna en bra tjänsteupplevelse, säger Hu.

Uppgiften att Huawei är på väg att sälja av sin division för mobiltelefoner och -terminaler tillbakavisar han också. År 2008 hade man en sådan plan, och i februari var frågan aktuell igen, men nu är strategin att behålla mobilerna i huset tills vidare.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)