JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericsson tappar lite marknadsandel

Ericssons andel av världsmarknaden för mobilteleutrustning minskade en aning, från 35 till 33 procent under andra kvartalet i år. Mer anmärkningsvärt är att Huaweis tillväxt verkar ha fått en knäck - även det kinesiska bolaget minskade sin marknadsandel med 2 procentenheter.
Andra kvartalet var tufft för hela branschen - marknaden minskade med 17 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol konstaterar analyshuset Dell'Oro. Det var ännu sämre än första kvartalet, som backade 14 procent jämfört med fjolårets första kvartal.

Nedgången beror delvis på att många operatörer ännu inte hämtat sig efter fjolårets finanskris, och delvis på komponentbristen som hindrar telekombranschen från att leverera och därmed även fakturera.

Nu ska dock botten vara nådd. Enligt en annan analysfirma, Isuppli, väntas tillväxten nästa år bli 6,7 procent och då nå över 40 miljarder dollar. Därefter kommer tillväxten att vara måttlig men stabil kring ett par procent fram till 2014, pådrivet av LTE-investeringar, tror Isuppli.

Ericsson är alltjämt störst på marknaden, och har enligt Dell'Oro en 33-procentig andel. Om andraplatsen är det stenhårt - Nokia Siemens Networks hade 20,8 procent och Huawei 20,6 procent av marknaden det senaste kvartalet enligt analysen. Huawei var för ett år sedan förbi Nokia-Siemens och hade då över 22 procents marknadsandel.

Nokia-Siemens hoppas nu öka sin andel än mer genom budet på Motorolas nätverksdivision (länk). Motorola är sjätte störst på marknaden med 3,2 procents andel. Däremellan ligger Alcatel-Lucent på fjärde plats och ZTE på femte.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)