Komponentbristen har dock slagit hårt. Det senaste kvartalet har den medfört utebliven försäljning i storleksordningen 2-3 miljarder kronor, vilket dock är aningen bättre än kvartalet innan då bolaget tror sig ha kunnat sälja för 3-4 miljarder om det inte vore för leveransproblemen. Beräkningar för första kvartalet ligger i samma härad, så totalt har komponentbristen kostat Ericsson nära 10 miljarder kronor hittills i år.
– Att motverka effekterna av komponentbristen och flaskhalsarna i leveranskedjan har haft högsta prioritet. Situationen har förbättrats gradvis under kvartalet, men det är alltjämnt en utmaning att fullt ut bemöta efterfrågan inom mobilt bredband, skriver företaget i sin kvartalsrapport.
Därtill har utvecklingskostnaderna faktiskt ökat, trots genomförda sparprogram. Ericsson förklarar det med att det varit dyrt att integrera de förvärvade verksamheterna inom CDMA och GSM, att man ökat vissa FoU-investeringar samt att antalet LTE-testnät ökat.