Det framgår av en undersökning gjord av analsyföretaget Telegeography, som refereras i nyhetsbrevet Rethink Wireless (länk).
Antalet kontrakt speglar dock inte hela styrkepositionen. De stora beställningarna har enligt undersökningen gått till Ericsson, främst i länder där företaget har lång historia av goda relationer med operatörerna. Ericsson har lyckats allra bäst i USA, där man är leverantör till alla de tre stora LTE-projekten, hos Verizon Wireless, AT&T och Metro PCS. Tillsammans med den dominerande leverantörspositionen hos Teliasonera så menar Telegeography att Ericsson är störste LTE-leverantör räknat i pengar. Huawei har av delvis politiska skäl inte fått något fotfäste i USA.
Undersökningen konstaterar också att Huawei inte använt priset som främsta argument inom LTE, vilket det kinesiska företaget gjort för att slå sig in på 2G- och 3G-marknaderna. Men företaget kan, precis som sina landsmän i ZTE, erbjuda bättre finansieringsmöjligheter än exempelvis Ericsson. Huaweis flexibla utrustning, som dess SingleRAN-arkitektur, anses hålla samma tekniska nivå som konkurrenterna.
Analysen poängterar att marknaden för mobil infrastruktur håller på att förändras. Värdet ligger inte i lika hög utsträckning i de enskilda hårdvaruprodukterna, utan allt mer i mjukvaran, och i leverantörernas möjligheter att stödja många olika typer av nät. Detta ska enligt analytikerna också gynna Ericsson.