JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nokia + Microsoft = Sant

Nokia väljer Windows Phone som huvudoperativsystem för sina smartmobiler, som också får sökmotorn Bing och annonser från Microsofts Adcenter. De båda företagen ska också samarbeta om framtida versioner av Windows Phone.
Ryktet att Nokia och Microsoft var på väg in i en allians (länk) visade sig vara sant. Idag avslöjar de båda att de tänker bygga ett "brett strategiskt partnerskap" i syfte att bygga upp ett "nytt globalt ekosystem". Marknadsföring och framtidsplanering ska ske gemensamt. Det framgår av ett pressmeddelande från företaget.

Det viktigaste elementet är att Nokia fokuserar på Windows Phone som sitt primära operativsystem för smartmobiler. Symbian ska fasas ut, exakt på hur lång sikt är ine klart men Nokia räknar med att sälja 150 miljoner Symbianmobiler de kommande åren. Förra årets storsatsning med Intel – Meego – blir av allt att döma en parentes, det ska nu bli ett "öppet mobiloperativsystemsprojekt".

När de första Windowsmobilerna från Nokia dyker upp på marknaden avslöjas inte heller, men sannolikt lär det ta åtminstone något år. Vad Nokia dock säger är att det väntas ta runt två år innan förändringarna ger effekt på försäljningen. 2011 och 2012 blir "övergångsår" då det nya ekosystemet ska byggas upp med Microsoft. Därefter sätter Nokia upp målet att dess mobiltelefoner ska växa snabbare än marknaden, och detta med en marginal på minst 10 procent.

Utöver att Nokia anammar Windows Phone ska de båda samarbeta på en rad punkter. Exempelvis ska Nokia ta fram bildbehandlingslösningar till Windows Phone, och bidra med kompetens inom allt från hårdvarudesign till språkstöd och integration i lågprismodeller.

Microsoft ska bidra med sökmotorn Bing och annonseringstekniken Adcenter. Nokia bidrar med kartfunktionen Nokia Maps, som ska integreras i Bing och Adcenter. Nokia bidrar också med betalningsfunktioner för länder där bank- och kreditkortssystemet är outbyggt, medan Microsoft bidrar med utvecklingsverktyg för "appar" som ska kunna köras på mobilerna.

Alliansen riktar sig förstås mot Google och Apple, de nya storspelarna inom smartmobiler. Eller som Nokias vd Stephen Elop uttrycker det i pressmeddelandet: "Nu är det tre hästar i loppet".

Den stora frågan är förstås om sammanslagningen av två förlorare på smartmobilmarknaden kan bli en vinnare på samma marknad. Förvisso finns många av de element som gjort Iphone och Androidmobiler så populära även i denna allians. Och Nokia-Microsoft har tillsammans en storlek, en geografisk spridning och ett försäljningsnät som vida överstiger vad Apple och Google kan visa upp. Men analytikerna är genomgående negativa.

– Jag är ganska tveksam till iden att slå ihop två stora spelare som inte har varit särskilt framgångsrika och hoppas att något bra kommer ut av det, säger Greger Johansson på analytikerföretget Redeye.

– Det här kommer att innebära massiva personalminskningar på Nokia. Det ser ut som om Nokia vill bli mobilindustrins Dell. Det har medgett att tjänstestrategin har varit misslyckad, säger säger John Strand på Strand Consult.

Noterbart är att Nokia genom historien gjort sitt bästa för att hålla just Microsoft borta från mobilvärlden. Storsatsningen på Symbian i början av 2000-talet skedde till stor del i akt och mening att hindra Microsofts operativsystem från att ta sig in i mobiltelefonerna. Omvändelsen kan sägas ske under galgen.

– Det här partnerskapet föddes av båda parternas rädsla av att marginaliseras av Apple och Google. Ett sådant här drag skulle vara otänkbart för bara ett år sedan, säger Geoff Blaber på CCS Insight.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)