Att Apple håller på att förändra konsumentelektronikbranschen kan knappast ha undgått någon. På en presskonferens igår konstaterade vd Steve Jobs att företaget nyligen sålde sin hundramiljonte Iphone, att företaget numer får större delen av sina intäkter från konsumentprodukter och -tjänster, samt att Ipad sålts i 15 miljoner exemplar sedan introduktionen för nio månader sedan.
När han presenterade Ipad2 var dock de största nyheterna redan utläckta till media, som att den får kamera på fram- och baksida för videosamtal, som ska gå över Apples egen tjänst kallad Facetime. Operativsystemet har också uppgraderats till IOS 4.3, som ska ge bättre javaprestanda i webbläsaren. Att tvåan får en uppföljare till processorn A4, logiskt nog kallad A5, med två kärnor, var också en mediespekulation som slog in. Enligt företaget ska den ha dubbla prestandan jämfört med föregångaren och ge nio gånger snabbare grafik.
Apples satsning på egna processorer har sedan förvärvet av PA Semi 2008 varit mycket framgångsrik. Enligt analyshuset Isuppli har Apple sålt över 50 miljoner produkter med A4 under fjolåret, från i princip noll år 2009. Och företaget har sålt fyra gånger fler produkter som bygger på A4 än som bygger på Intelprocessorer. Förutom Ipad och Iphone4 sitter A4 även i Apple TV, Ipod Touch och CDMA-versionen av Iphone4.
Kanske mest intressant är att Ipad2 konstruerats om från grunden, med resultatet att den bara är 8,8 mm tjock, att jämföra med föregångarens 13,4 mm och Iphone 4 som är 9,3 mm tjock. Därmed har också vikten kunnat minskas från 680 till 590 gram. Batteriet är på 25 Wh och batteritiden har också ökats från 6 till 10 timmar.
Ipad2 ska säljas till samma priser som ettan, 500 dollar för wifimodellen med 16 Gbyte minne och 630 dollar för 3G-versionen, som kommer att finnas för såväl HSPA-som EV-DO rev A-nät. Säljstart blir 11 mars i USA och 25 mars på "utvalda marknader". Huruvida Sverige hör till de utvalda är inte känt.