Före affären hade Western Digital 29 procent av marknaden, 2 procentenheter fler än värste konkurrenten Seagate. Efter köpet får man nära 50 procent, konstaterar analyshuset IHS Isuppli.
Än viktigare för Western Digital är att man köper in sig på företagssegmentet, där man tidigare varit svagt – bara någon procent av försäljningen har gått dit. Större delen av försäljningen har istället gått till konsumentledet, alltså pc, settopboxar och spelkonsoler. Med Hitachi blir man en stark konkurrent till ärkerivalen Seagate även på företagsområdet, främst med 3,5-tums och 2,5-tumsdiskar med Sata- och Sas-gränssnitt.
Marknaden för hårddiskar har tagit stryk på sistone, inte minst på grund av konkurrens från flashminnen och minskade minneskrav i pc då allt mer lagras i det så kallade molnet. Under årets första kvartal tror IHS Isuppli att 161 miljoner hårddiskar kommer att säljas, vilket är 4 procent färre än under fjolårets sista kvartal.