När företaget nu redovisar sin tillväxt från i fjol kan man konstatera att tillväxttakten inte bara hållit i sig, utan även accelererat under den senare delen av året. Totalt sålde Digi-Key för över 1,5 miljarder dollar under 2010, varvid försäljningen under det sista kvartalet landade på en halv miljard dollar.
Störst ökning stod Europa för. Tillväxten här var 120 procent i fjol, jämfört med exempelvis 115 procent i Asien och Stillahavsregionen.
– Vår försäljning fortsätter att växa tack vare vår närvaro online och omedelbara tillgång till produkter och information. Våra kunder vet att vi har de produkter som de vill ha och vi levererar världen över snabbare än någon annan, säger Mark Larson, i ett pressmeddelande.
Företaget distribuerar drygt 1,8 miljoner produkter från mer än 470 tillverkare. Alla komponenter finns i det amerikanska centrallagret i Minnesota och levereras till svenska beställare inom två till tre dagar. Köpen sker med fördel via webben, men det går också att ringa lokala telefonnummer med lokaltaxa för den som vill.
Digi-Keys prognostiserade globala försäljning för 2011 är 1,8 miljarder dollar.