– Det beror på en snabbare nedgång än förväntat av våra äldre produkter, som inte ännu kompenseras av försäljning av nya produkter, kommenterar vd Gilles Delfassy i ett pressmeddelande.
Dock står försäljningen av nya produkter för en allt större andel av försäljningen, påpekar han, och lyfter fram modemet Thor, för HSPA-kommunikation med 21 Mbit/s, där försäljningen dubblerades jämfört med kvartalet innan.
Någon ändring i strategin är det inte tal om.
– Vårt fokus kvarstår, vi ska förbättra effektiviteten och säkra framgångsrika leveranser av nya produkter till kunder, som kommer att driva framgång på lång sikt, säger Delfassy och tillägger att sju av de nio största mobiltillverkarna numera är kunder till företaget.
Förlusterna tär dock på kapitalet. Under 2010 gjorde bolaget en total förlust på nära 3 miljarder kronor. I kassakistan finns bara 176 miljoner kronor kvar. Därtill har moderbolagen ST Microelectronics och Ericsson ställt upp med kortfristiga lån på 1,4 miljarder kronor, vilket gör att företagets nettokassa faktiskt är negativ, minus 1,2 miljarder kronor.
Någon snabb ändring förväntas inte heller. Bolaget tror att det andra kvartalet också kommer att uppvisa en försäljningsnedgång, av samma orsaker som under det första.