RBS 6000 lyfter Ericsson
Ericsson lämnar en urstark kvartalsrapport där både försäljning och vinst slår såväl fjolåret som analytikernas prognoser. Och det är utrustning för mobilt bredband, i synnerhet basstationen RBS 6000, som kunderna vill ha.Nätverksutrustning stod för 33 av de 53 miljarderna, en ökning med 35 procent jämfört med fjolårets första kvartal. Mobilt bredband är förstås den stora förklaringen. Radiobasstationen RBS 6000 säljs som smör i solsken, liksom kärnnät, IP-routrar och mikrovägslänkarna Mini-Link.
Allt här i världen är dock inte mobilt bredband - även GSM och Edge-produkter visade god försäljning, särskilt i Kina och Indien.
Katastrofen i Japan, som inträffade med ett par veckor kvar av det aktuella kvartalet, ser inte ut att ha påverkat försäljningen, tvärtom nämns Japan som ett av de länder där tillväxten varit särskilt stark. Dock varnar vd Hans Vestberg för att komponentleveranserna kan bli problematiska under de kommande två kvartalen.
Under det gångna kvartalet har dock komponentbristen från ifjol löst sig, och Ericsson säger sig nu vara ikapp med leveranserna. Inom GSM säger man sig ha behållit sina marknadsandelar.
Vestberg säger också i sin kommentar att marknadsandelen inom 3G stärkts, och att inom 4G, alltså LTE, har marknadsandelen på drygt 50 procent åtminstone bibehållts.
Även på tjänstesidan ökade marknadsandelen, säger Vestberg. Affärsområdet Global Services minskade dock sin omsättning med 4 procent till 17,4 miljarder kronor, vilket förklaras med valutakurseffekter. Nio nya tjänstekontrakt skrevs, varav fyra med nya kunder.
Nordamerika är numera Ericssons överlägset största marknad. Under första kvartalet var försäljningen där 13,2 miljarder kronor, närmast följt av "Kina och Nordostasien" med 8,6 miljarder kronor. Dessa marknader ökar också kraftigt. Försäljningen i Nordamerika påverkades negativt av den starka kronan, påpekar Ericsson. Störst minskning av försäljningen uppvisades i Mellanöstern, ner med 22 procent till 3,1 miljarder kronor.