Ericsson har fått sitt första kontrakt i spelindustrin. Det rör sig om en lösning för samtal under spelet Entropia, från den svenska dataspelsutvecklaren Mindark.
Spelarna i Entropia Universe kan sedan ett par dagar kommunicera med röstsamtal under spelets gång, med teknik som bygger på IMS (IP Multimedia Subsystem, en del av en standard från 3GPP). Ericsson har utvecklat rösttjänsten som en molntjänst, och anpassat den för speländamål i en produkt kallad EIGC, Ericsson In-Game Communication. Enligt Ericsson är detta ett enkelt och kostnadseffektivtsätt att integrera röst i Internetbaserade spel.
Entropia är en tredimensionell virtuell värld, där det går att kommunicera och dessutom köpa och sälja saker. Spelet har över en miljon registrerade användare.
– För oss var det viktigt att ha ett system som är integrerat i vår egen plattform. För då kunde vi anpassa funktionerna och ha den säkerhet som vi kräver, eftersom vi hanterar riktiga pengar i vår virtuella värld, säger Christian Björkman, marknadsansvarig på Mindark.
Med Ericssonfunktionen kan spelare lyssna på och tala till avatarer i närheten, föreläsa för en åhörarskara och svara på frågor från enskilda individer, och samarbeta i team.