Marknaden i sig växer dramatiskt. Det sådes under andra kvartalet 107 miljoner smartmobiler mot 62 miljoner ett år tidigare. Det är i huvudsak Android och Iphone som står för tillväxten.
Iphone var den tredje största smartmobilen under andra kvartalet. Den växte till 18 procent från 14 procent året innan. Det låter lite, men mostvarar i absoluta tal mer än en fördubbling av säljvolymen. Samtidigt finns det gott om utrymme att fortsätta växa – bara en fjärdedel av de mobiler som säljs just nu är smartmobiler.
Bloggaren Asymco har plottat kvartalsförsäljningen av smartmobiler sedan 2007. Här kan du bland annat se inbrytningen från Apple IOS, och Androids anstormning. Klicka för att se en större bild. |
Windows Phone hade under Q2 en blygsam marknadsandel på 1,6 procent, krympt från 4,9 procent året innan. Hur mycket som Nokias satsning på Windows Phone kommer att påverka den andelen är det ingen som vet idag.
I relativa termer går det bra för Samsungs nya plattform Bada – den dubblerade sin andel till 1,9 procent.
RIM:s Blackberry – tidigare populär i USA – är en förlorare. Den ökade bara lite grand i absoluta tal, vilket i sin tur betydde att den krympte i marknadsandel från 19 till 12 procent.
Nokia är fortfarande den största mobilsäljaren om alla mobiltyper räknas in. Men ledningen har krympt från 30 procent till 23 procent mellan andra kvartalet 2010 och 2011. Samsung är näst störst på 16 procent. Sony Ericsson ligger tia på 1,7 procent.
Statistiken kommer från Gartner. Canalys och ABI Research ger ännu högre marknadsandelar till Android under andra kvartalet: 46 respektive 48 procent.