Samma dag som nyheten släpptes lämnade den omtyckta platschefen Stefan Eklund sitt jobb med omedelbar verkan.
– Som kund ska det se likadant ut oberoende vilken enhet du tittar in i. Vi började med det konceptet i fjol och nu går vi vidare med konceptet.
Det sade företagets vice vd Ari Räisänen till Elektroniktidningen i april.
De två kundcentren ska hantera alla kundkontakter från prototyputveckling, sourcing, förserier, mindre volymer till service och eftermarknad. För lite större volymer finns fabriker i Estland eller i Kina.
– Vi planerar inte för några drastiska förändringar, sade Ari Räisänen i mars.
Men nu förlorar alltså cirka 100 av de 330 anställda jobbet när delar av produktionen flyttas till andra fabriker i koncernen. Neddragningen kommer att ta upp till 12 månader.
– Den proaktiva lösning som vi nu bygger mellan de olika geografiska delarna – Västerås, estniska Elva och finska Lohja – i affärsenheten MBU (Multisite Business Unit), kommer att ta vårt tjänsteutbud till en högre nivå och öka kundnyttan. Detta kommer att säkerställa tillväxt i våra affärer med såväl befintliga som nya kunder. I denna uppställning har vår Västerås-fabrik en mycket viktig roll inom sin affärsenhet och för hela Enics-gruppen, säger Ari Räisänen i dagens pressmeddelande.