Räddar liv i iskallt vintervatten
En livräddningsbräda med elektrisk framdrivning är vad femton KTH-studenter utvecklat i samarbete med Storstockholms brandförsvar. Förhoppningen är att brädan – KTH Rescue – ska ersätta Hansabrädan, som idag används av räddningstjänsten i ett flertal länder.Det säger Jonas Danielsson, projektledare för gruppen KTH Rescue och en av femton elever på KTH som utvecklat en ny typ av räddningsbräda som främst är tänkt att användas vintertid.
En av de viktigaste funktionerna som byggts in är elektrisk framdrivning med vattenjet. Elmotorn har kapacitet att driva brädan i upp till fem knop under flera minuter.
Brädan har också utformats med en utskärning i aktern för att underlätta övergången mellan att röra sig på is och i vattnet. Genom att styrningen dessutom integrerats i paddeln går det att samtidigt paddla och använda den elektriska jetkraften, vilket gör att det går fortare att ta sig genom tungpaddlad is.
En prototyp av räddningsbrädan demonstrerades för räddningstjänsten i Stockholm strax före årsskiftet.