Tittar man på resultat för årets tredje kvartal tycks strategin också vara lyckad. Företaget fick analytiker världen över att hicka när det i oktober presenterade ett rörelseresultat på 323 miljoner dollar för Q3, vilket kan jämföras med 6 miljoner dollar samma period året innan. Rekordresultat berodde enligt Nokia Siemens på den starka försäljning av LTE-utrustning i just Sydkorea och Japan.
Samtidigt minskade företagets försäljning i USA med 6 procent under det senaste kvartalet – en trend som man nu alltså beslutat att vända.
Självklart ser NSN att konkurrensen inom mobilutrustning har förändrats till förmån för företaget, som bland annat kan dra fördelar av den uppblåsta amerikanska kinesskräcken. När telekomgiganterna Huawei och ZTE tar marknadsandelar med sina billigare utrustningar i Europa och Asien hålls de utanför USA, där man är rädd för att den kinesiska utrustning ska kunna utnyttjas av den kinesiska underrättelsetjänsten för spioneri.
– Branschen är en tuff plats att vara i, men USA är verkligen en möjlighet så vi kommer att vara där, kommenterar Rejeev Suri amerikanarnas kinesrädsla.
Samtidigt ser NSN att det förmodligen drar nytta av rivalen Alcatel-Lucents kraftiga nedgång. Traditionellt har Alcatel-Lucent haft en mycket stark ställning i USA, men just nu överväger företaget att sälja av tillgångar för att klara sina förluster. För tillfället är Alcatel-Lucents aktie värderad till sin lägsta nivån på 23 år, enligt Bloomberg.