JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kan rymdbatteriet rädda Dreamliner?

Kan rymdbatteriet rädda Dreamliner?

Utredningen om vad som orsakade branden i de japanska litium-jon-batterierna i Boeings nya Dreamliner fortsätter. Samtidigt erbjuder bil- och rymdraket-entreprenören Elon Musk Boeing att använda Space X-batterier.
Elon Musk är mångmiljardären som byggt upp det amerikanska elbilsföretaget Tesla och rymdraketföretaget Space X.

Nu har han erbjudit chefsingenjören för Boeing 787 Dreamliner, Mike Sinnett, att byta ut litium-jon-batterierna från japanska GS Yasa mot samma typ av batteripaket som både Tesla och Space X använder.

- Dessa batterier utsätts för betydligt större påkänningar än batterierna i trafikflygplan och måste kunna fungera på alla nivåer, från havsytan och upp i rymdens vakuum, säger Elon Musk till nyhetsbyrån Reuters.

Dreamliner är det första linjeflygplan som utrustats med litium-batterier. Batterierna används i första hand när planet står på marken samt som backup för styrsystem om den ordinarie strömförsörjningen skulle försvinna.

Syftet med att använda litium-jon-batterier är att spara utrymme och vikt, vilket i slutändan sparar bränsle.

Batteriet från japanska GS Yasa väger bara 29 kilo. Med sina prismatiska Cobatl-celler (CoO2) innehåller batteriet 2,2 kWh energi. Konventionella nickel-kadmium-batterier når ungefär halva prestandan.

- Den litiumkemi som använts har dömts ut av så gott som alla fordonstillverkar, bland annat på grund av dess känslighet för överhettning. Att installera denna typ av batteri i ett flygplan, till synes utan någon form av kylning, verkar underligt, säger batteriexperten Henrik Engdahl på Viktoriainstitutet i Göteborg i en kommenterar.

Boeings batteriupphandling väckte internationell uppmärksamhet när den gjordes i början av 2005. Det var världens första beställning av litium-jon-batterier till flygplan.

Det var franska Thales som fick uppdraget att genomföra upphandlingen och installera systemet. Man valde japanska GS Yasa för batterierna och japanska Kanto för styrsystemet.

Just nu ligger haveriutredningens fokus på styrsystemet, att det var det som skulle orsakat branden, och inte batterierna i sig.

Bakgrund:

Boeing är den första flygplanstillverkare som valt att installera litiumbatterier i stor skala för att spara vikt. I Dreamliner har man ersatt flera pneumatiska system med elektriska system. Även den europeiska konkurrenten Airbus går samma väg men Airbus har ännu inte levererat något av sina nya A350.

Första veckan i januari i år inträffade den första incidenten med brinnande batterier i Boeing 787 Dreamliner. Det var ett plan som stod parkerat på  Loganflygplatsen i Boston.

Veckan därpå tvingades ett  Dreamlinerplan nödlanda på Takamatsuflygplatsen i Japan efter kraftig rökutveckling, som sedan visade sig  komma från batterierna.

Flygsäkerhetsmyndigheter världen över stoppade alla flygningar med de 50 Dreamlinerplan som hittills har tagits i trafik. Innan felet är funnet och åtgärdat får planen inte lämna marken – Boeing får inte ens göra testflygningar.

Boeing har order på fler än 800 Dreamlinerplan från 57 flygbolag över hela världen. En av kunderna är Norwegian, som beställt åtta plan.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)